تبلیغات
سلام به وبلاگ ما خوش امدید اگر از وبلاگ ما راضی هستید لطفا نظر بگذارید درضمن ما اماده تبادل لینك با شما دوستان گرامی هستیم

*
*
*
*

فیزیك 1 - اولین ماشین در ایران
 
فیزیك 1
 
 
مظفرالدین شاه با علاقه‌ی فطری که نسبت به اشیاء عجیب داشت، اولین کسی بود که اتومبیل را به ایران آورد. وی در طی سه سفری که به فرنگ کرد، از این کالسکه‌های آتشین، خوشش آمد. کالسکه‌ای که بدون اسب با سروصدای فراوان حرکت می‌کرد و با سرعت قدم‌زدن آدمی جلو می‌رفت.

اولین کالسکه‌ی آتشین یا اتومبیل از نوع بخار بود. با دیگی از آب و آتشخانه‌ای زیر آن و کلی دردسر که بر آن متصور می‌شد. این اتومبیل بسیار غیر‌کارآمد و تفننی به حساب می آمد. ولی مظفرالدین شاه اهل تفنن بود. پس، آن را با هزار زحمت به ایران آورد.
اشراف و درباریان هم به تأسی از شاه، به دنبال کالسکه آتشی آمدند و تهران جولانگاه این وسیله‌ی عجیب و نو‌ظهور شد.

کالسکه‌خانه‌های خیابان چراغ گاز [چراغ برق بعدی]، تبدیل به گاراژخانه شد. اسب‌ها با چشمان درشت و سیاه‌شان با حسرت به این آهن‌های پر سر و صدا نگاه می‌کردند. شوفرها یا رانندگان که به جای سورچیان پشت این کوه آهن می‌نشستند، به دیگران فخر می‌فروختند و پشت چشم نازک می‌کردند. شرکت‌های خارجی نیز که علاقه‌ی ایرانیان را به این وسیله‌ی نقلیه دیدند، شروع به افتتاح کمپانی‌های خود و وارد کردن انبوهی از اتومبیل‌ها کردند. کمپانی فورد، بیوک، دوج، هودسن، پونتیاک، رنو، ریو، گراهام، جمس و... و ده‌ها شرکت و کمپانی دیگر مثل قارچ در خیابان چراغ برق روییدند. حالا همه به دنبال ماشین بودند. قیمت‌ها هم در نوع خود جالب بود. ماشین‌های سواری بین سیصد تا سیصد و پنجاه تومان بود که در نوع خود پول هنگفتی به حساب می‌آمد.

تا سال‌ها پس از ظهور این وسیله‌ی آتشین هنوز مردم بسیاری با همان وسایل قدیمی همچون اسب و قاطر و کالسکه و گاری جا‌به‌جا می‌شدند. ترس عده‌ای از اتومبیل، تا آن حد بود که حتی از صدایش فرار کرده، کنار و گوشه‌ای مخفی می‌شدند و دسته‌ی دیگری جرأت سوار شدنش را نمی‌کردند و جماعتی آن را مَرکب شیطان تصور می‌کردند که راکبش را به سوی جهنم می‌برد و تصور می‌کردند با سوار شدن درآن مرتکب گناه کبیره می‌شوند. سوارشوندگان نیز که بسیاری در آن دچار سرگیجه و تهوع و حال به‌هم‌خوردگی شده با یک نشستن در آن، برای همیشه از آن توبه می‌کردند.

با آمدن اتومبیل، مشکلات آن هم وارد کشور شد. سروصدا، دود و آلودگی و از همه مهم‌تر، تصادف‌های سنگین که گاه منجر به جرح و مرگ می‌شد. قوانین هم که ناقص بود و به عَهد کالسکه و گاری مربوط می‌شد. تا قوانین جدید وضع شود، بسیاری هلاک شدند. نبود خیابان‌های صاف و هموار و عدم رعایت حق‌تقدم در سر چهارراه‌ها و در خیابان‌ها که باید به آن کوچه گفت، عامل اصلی این مشکلات بود




نوع مطلب : مطالب جالب، 
برچسب ها :




درباره وبلاگ
صفحات جانبی
نظرسنجی
گزینه مورد رضایت شما كدام است؟









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

FreeCod Fall Hafez